ERP software voor makelaars
Geplaatst op
Makelaars hebben hun eigen eisen aan een ERP-systeem. Naast de optimale ondersteuning van hun klanten is het ook belangrijk om voortdurend nieuwe projecten te verwerven.
Makelaars staan tussen de belangen van klanten, verkopers en die van hun eigen bedrijf. Al deze onder één dak krijgen is niet altijd eenvoudig. Met de juiste ERP-software worden makelaars in deze taak aan de softwarekant ondersteund en kunnen ze altijd voldoen aan de eisen van alle partijen.
Op dit punt willen we kijken naar de mogelijkheden van een ERP-software voor makelaars en de concrete voordelen van deze toepassing in de praktijk uitwerken. Enerzijds houden we ons bezig met de vraag hoe makelaars snel geschikte systemen kunnen vinden voor hun doeleinden op de markt en wat belangrijk is bij de implementatie.
Voordelen ERP-software voor makelaars
Volgens de definitie van ERP gaat Enterprise Resource Planning over het meest efficiënte gebruik van alle ondernemersmiddelen. Verspilling moet worden opgespoord en vervangen door lean processen. Wat zijn oorspronkelijke motto in de vroege jaren 70 in productiebedrijven nam, heeft zich al lang verspreid naar alle gebieden en bedrijfsgroottes.
Inmiddels is de ERP-software de kern van bijna alle bedrijven. Deze brengt alle processen digitaal in kaart en voegt alle data samen in een centrale database. Alle actoren in het bedrijf hebben daar dan toegang toe. Dit verhoogt de transparantie en zorgt voor afdelingsoverstijgende processen die meer middelen besparen en dus efficiënter te implementeren zijn.
Om dit alles te laten slagen, moet de software perfect bij het bedrijf passen. Software voor bouwbedrijven heeft bijvoorbeeld andere functionaliteiten dan vastgoed. In het geval van de laatste hangt het vooral af van het contact met de klant, de verkoper en andere actoren, evenals van de aankoop van nieuwe projecten.
Daarom zijn er tal van ERP-pakketten op de markt die speciaal zijn afgestemd op de eisen van makelaars en al veel belangrijke functies voor de industrie bevatten in hun standaardversies. Hieronder willen we enkele van deze belangrijke functies bekijken en hun concrete voordelen in de praktijk benadrukken.
CRM – Customer Relationship Management
Met een CRM-module kunnen alle zaken met betrekking tot klanten centraal worden beheerd. Hiervoor wordt voor elke klant een apart klantenbestand aangemaakt, waarin alle documenten en gegevens die op hem betrekking hebben worden opgeslagen. Zo hebben de makelaars altijd alle gegevens bij de hand wanneer een klant contact met hem opneemt.
Daarnaast biedt een CRM-module tal van functies om deze gegevens te evalueren. Zo kunnen nieuwe inzichten in de wensen en behoeften van klanten worden geëvalueerd die anders verborgen zouden zijn gebleven. Dit heeft ook een positief effect op de verkoop op de lange termijn, omdat verkoopkansen beter kunnen worden geïdentificeerd en inspanningen beter kunnen worden gekanaliseerd.
Project Portfolio Management
Makelaars bemiddelen vaak enkele honderden of zelfs duizend objecten tegelijkertijd. Het bijhouden van dingen is niet altijd gemakkelijk. Met de functies voor project portfolio management houdt u altijd alle informatie en feiten over de objecten in de gaten en kunt u op elk moment informatie verstrekken. Op deze manier kunnen individuele wooneenheden duidelijk worden weergegeven met alle relevante gegevens zoals prijzen, woonruimtegroottes of renovatiegegevens en deze kunnen daarop worden gefilterd.
Automatische creatie van exposés
Het exposé is enorm belangrijk voor de eerste indruk van de klant bij het bemiddelen in vastgoed. Makelaars investeren hier enorm veel tijd in. Het systeem ondersteunt dit met vooraf gedefinieerde tekstmodules en ontwerpen. Het enige dat u hoeft te doen, is de individuele gegevens van een object en de foto’s handmatig invoeren en u kunt met een druk op de knop een bijbehorend exposé in hoogwaardige stijl maken.
Business Intelligence en rapportage
De evaluatie van de eigen gegevens van het bedrijf speelt tegenwoordig een belangrijke rol in bijna elk bedrijf. Aan de ene kant wil je weten hoe efficiënt je werkt, aan de andere kant moeten trends in markten in een vroeg stadium herkend worden. De analyse van hun eigen data helpt bedrijven daarbij.
Op basis van de verkoopgegevens en deobjectgegevens kan het systeem causaliteiten en trends detecteren. Dit helpt om je erop te concentreren en zo je eigen kansen op succes te vergroten. Als bijvoorbeeld oude gebouwen nu moeilijk te plaatsen zijn, kan het systeem evalueren welke doelgroep daarvoor geschikt is. Op deze manier kunnen de verkoopinspanningen op deze groep worden geconcentreerd.
Vind snel geschikte ERP-systemen voor makelaars
De ERP-markt biedt talloze verschillende softwarepakketten die zijn samengesteld voor specifieke industrieën en bedrijfsgroottes. Het vinden van het juiste pakket voor uw eigen doel is vaak niet eenvoudig. Maar met een beetje voorbereiding en de kennis van wat er precies gezocht wordt, kan de zoektocht flink ingekort worden. Bezoek ons op erpoverzicht.nl en vergelijk honderden systemen in één klap en filter ze volgens uw criteria.
Gerelateerde berichten
3 moderne vloeren voor in je nieuwe woning
De meeste mensen die een nieuwe woning betrekken, willen graag één en ander aanpassen. Of het nu gaat om een nieuwe kleur op de muren of een...